המבקר דורש מנתניהו והרמטכ"ל: לשתף פעולה עם הבדיקה

    איתי גדסי No Comments on המבקר דורש מנתניהו והרמטכ"ל: לשתף פעולה עם הבדיקה

    מבקר המדינה דורש מראש הממשלה והרמטכ"ל לשתף פעולה עם ביקורת המדינה בנושא הטבח בחג שמחת תורה וטוען כי במשרד ראש הממשלה הערימו קשיים בניגוד לחוק: "מצב לא ראוי מבחינה ציבורית"

    צילום: Olivier Fitoussi/Flash90
    21:36
    15.05.24
    אבי מימרן No Comments on שר הדתות: "מי שתוקף את החוק היה מעביר אותו בעצמו"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שלח היום (רביעי) מכתבים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי בדרישה למלא אחר חובתם החוקית לשתף פעולה עם ביקורת המדינה ולמסור כל מסמך הנדרש לצורך הביקורת.

    במכתב לראש הממשלה כתב המבקר, כי "מזכירות הממשלה והמטה לביטחון לאומי הטילו סייגים על העברת מסמכים, באופן המגביל את המסמכים המועברים אלינו רק לשנתיים שקדמו לפרוץ המלחמה; לשכת המנכ"ל העבירה חלק מהמסמכים המבוקשים; המטה לביטחון לאומי מעביר מסמכים אך קצב העברתם איטי.

    אנגלמן ציין: "העובדה שלמעלה מחצי שנה לאחר הטבח ביום 7.10 וקרוב לארבעה חודשים לאחר שהודעתי על התחלת הביקורת, צוותי העבודה במשרדי אינם זוכים למלוא שיתוף הפעולה הנדרש בקשר לעבודת משרד ראש הממשלה והקבינט המדיני-ביטחוני בכל הנוגע לאירועים ולהליכים שקדמו להם – משקפת מצב לא ראוי מבחינה ציבורית.

    "ההתנהלות האמורה, המעכבת את עבודה הביקורת, אינה מתיישבת עם הוראות הדין, ועלולה לפגוע בעבודת ביקורת המדינה בבואה לבחון את התנהלות כלל הדרגים, ובהם הדרג המדיני, לפני יום 7.10, במהלכו ובתקופה שלאחריו.

    "אבקש אפוא את פעולתך להסרת כלל החסמים לעבודת ביקורת המדינה המפורטים לעיל, ובפרט אבקשך להנחות את כלל גורמי משרדך להמציא מסמכים לצורך הביקורת ללא כל הגבלה – לרבות מסמכים רלוונטיים מהשנים שקדמו לפרוץ המלחמה, ובחלק מנושאי הביקורת – גם מסמכים מתקופת המלחמה, בהתאם לנושא הנבדק, באופן שיבטיח את ביצועה כמתחייב על פי הדין וכפי שמתבקש מהבחינה הציבורית".

    michtav

    לרמטכ"ל, כתב המבקר בין היתר: "אין חולק כי יש חשיבות רבה לתחקירים מבצעיים פנימיים ולתהליכי הפקת לקחים של צה"ל, ואולם אין באלה כדי להוות כל תחליף לביקורות שעורך מוסד מבקר המדינה. מלבד היותו של משרד מבקר המדינה גוף חיצוני, עצמאי ואובייקטיבי, הוא גם הגוף האזרחי היחיד שמחזיק בראייה מערכתית רחבה וביכולת לקיים בדיקה מעמיקה על כלל הדרגים – המדיני, הצבאי והאזרחי – ובמגוון גופים מבוקרים בעת ובעונה אחת. אופן התנהלות זה מתחייב לאחר מתקפת הטרור בשמחת תורה 7.10, שאינה דומה כלל לשום אירוע עבר ובשים לב לשלבי הלחימה הנוכחיים ולצפי בדבר המשך עצימותם".

    המבקר אנגלמן מסר: "חובתי הציבורית והערכית כמבקר המדינה היא לבצע ביקורת מקיפה על המחדל הגדול בתולדות המדינה, טבח שמחת תורה בשבעה באוקטובר. אנשי משרדי נמצאים כעת בעיצומה של ביקורת בעשרות נושאים ואנו בודקים את התנהלות כלל הדרגים – המדיני, הצבאי והאזרחי. אחרי יותר מחצי שנה של מלחמה, אזרחי ישראל זכאים לתשובות בדבר אחריותם של כלל הגורמים, הנסיבות והאחראים למחדל – ומוסד מבקר המדינה נחוש לספק אותן. לאחר שהביקורת החלה בדרג המדיני והאזרחי, במשרד הביטחון ובגופי הביטחון השונים – היא תחל כעת את פעילותה בצורה מדורגת אף בצה"ל. על ראש הממשלה והרמטכ"ל להורות לאנשיהם לפעול על פי החוק ולשתף פעולה עם צוותי הביקורת, באופן שיבטיח את ביצועה כמתחייב בחוק".



    0 תגובות